"LOVE is like a cup of coffee..sometimes its bitter but we still love it!"

Wednesday 1 February 2012

IA hanYAlah UJIAN...

Posted by MIRA at 01:41
Salam readers..how r u?dah lama x jenguk blog ni.
sibuk menghabiskan cerita korea 2,3 hari ni. So,ada kesempatan ni
aku decide tuk menulis lagi..
kesibukan time study week hari tu agak menghalang aku tuk meluangkan msa 
menaip entry yg panjang2..

Apa yang dapat aku katakan kat sini,
sem lps adalah sem yg paling mencabar dan menakutkan..everything...
ths is base on my previous experience.
seblom ni even aku tak confident skali pun,aku tak rasa macam
apa yang aku rasa sekarang.
Dua tiga hari ni entah knp asyik tpikir pasal result.
Dan...dan..sbjek yg asyk memenuhi fikiran aku ni tak laen
tak bukan,,,PERSONAL FINANCIAL PLANNING!
Mula2 aku rasa aku boleh jawab,but then aku dapat taw
something yang betul2 melemahkan semangat aku..
smpai aku rasa semua effort yang aku beri untuk subjek ni sia2..
aku tak tahu macam mana aku nak terus study tuk sbjek laen 
kalau aku terus fikir psal ni.

Tapi aku kuatkan jugak semangat
tekad aku satu je...
aku mesti dapatkan A tuk semua sbjek yang berbaki tu.
Semuanya tu reading subjek.
Aku tahu time tu aku tak ada pilihan lain selain daripada gunakan sepenuhnya
kelebihan aku dan peluang yang ada.
Subjek2 tu aje la yang dapat menyelamatkan aku.
"By hook or by crook"  i said to myself. I must get it!
Tak sanggup rasanya kehilangan apa yang telah aku miliki.
Takkan aku nak biarkan segala effort aku selama ni macam tu aje..
Dan yang paling penting, aku anggap semua tu sebagai UJIAN..
Mungkin Allah nak tengok aku kuat ke tidak..yup..

Tapi ujian yg aku hadapi bukan stakat tu saja..
datang lagi satu ujian.
Aku rasa time tu aku berhadapan dengan ujian yang agak melemahkan aku..
Ujian yang menguji keteguhan prinsip aku..
Aku akui aku bukan lah seorang yang kuat 
Kadangkala pendirian aku goyah..
Tapi ujian yang satu ni..buat aku makin keliru
Sampai aku pernah bertanya pada diri sendiri
kenapa IA datang pada aku?
kenapa waktu ni?
Macam mana aku nak handle?
Mampu ke aku?
Dari satu sisi,aku gembira..
tapi dari sisi yang lain...aku keliru..

Aku terfikir tentang prinsip aku.
Dalam beberapa hari tu aku rasa down.
Tak tahu nak bercerita pada siapa.
dan mungkin tak ada sorang pun yang perasan
sebab aku cuba bertenang dan cuba nampak 'cool'.
Hakikatnya...hanya Allah yang tahu
Tapi bukan sekali aku mempersoalkan ujian tu.
Beberapa kali..
tapi aku sedar, aku tak patut mempersoalkannya,
aku tak patut mengeluh...
dan aku cakap pada diri sendiri.. "Mira, ini hanyalah ujian. Ia hanyalah ujian untuk melihat seteguh mana pendirian kamu, sekuat mana diri kamu. Allah itu maha penyayang. Ini semua ujian yang kecil"

Aku tak henti2 ingatkan diri sendiri tentang ayat ni.
Bagi aku ofkos tak mudah sebab ujian ni datang waktu aku
sedang berjuang untuk final exam.
Banyak kali ia mengganggu fikiran aku.
Tapi aku tetap rasa aku boleh atasi ujian tu.
Mungkin dalam jangka waktu yang pendek tu...
Tapi itu dah cukup bagi aku kerana apa yang penting time tu
adalah final exam.
Aku tak mau fikir hal lain lagi dah..semua aku cuba tolak ketepi..

Dan akhirnya aku selamat menghabiskan semua papper.
Even aku tak tahu outcome nye macam mana,
tapi aku bersyukur sangat sebab paper yang ke belakang tu aku
 rasa more better compare dgn 1st and 2nd papper.
Sepanjang hari tu aku rasa lega..tersangat lega!
Tapi sesekali teringat jugak papper finance!

Pulangnya aku ke rumah sendiri,negeri sendiri,kampung sendiri
masih lagi dibayangi ujian itu.
But i keep saying those words again and again!
Terima kasih pada kawan2 yang buat aku ketawa
sepanjang aku rasa susah hati.
Terima kasih jugak pada 2 orang kawan aku yang 'Terseksa'
mendengar lawak yang aku buat sendiri..hehe..lucu bila ingat,
Dan terima kasih pada ALLAH yang memberikan aku
ujian ini.
Ia membuatkan aku sedar beberapa perkara.
Yang pasti ujian ini ada hikmah di sebaliknya.
Mungkin isyarat untuk aku dan apa sahaja hikmahnya, aku percaya
Allah tahu apa yang terbaik untuk hambanya..

Finally, i'm okay right now.
Baru saja muhasabah diri supaya lebih kuat
dan berdoa diberikan kekuatan dan mendapat petunjuk dariNya.
Seandainya pengorbanan itu perlu aku lakukan, kenapa tidak?

Bagi aku tak ada satu masalah pun yang tak dapat diatasi,
cuma kita kena mencari penyelesaiannya.
Andai pengakhirannya tak seperti yang kita harapkan,
terima lah dengan redha, ikhlas. 
Redha itu tak bermaksud kita menyerah  sebaliknya menerima qada' dan qadar
dan mencuba yang terbaik di lain masa...
Putus asa itu bukan aku..





Surah Al-Baqarah: 216

"...But it is possible that you dislike a thing which is good for you, and that you love a thing which is bad for you. But Allah knows, and you know not."




*perkara lepas yg dah trjadi takkan blh diundur balik. Apa saja pengakhirannya nanti, aku harap aku kuat!..ameen..




















0 comments:

Post a Comment

 

~ RoS PuTiH~ Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review